Hoppa till innehåll

Marknadsföring av gymnasieskolor

Våra skoljurister informerar om riktlinjer, framtagna tillsammans med SKR, för marknadsföring av gymnasieskolor.

 

Detta stödmaterial för korrekt och saklig marknadsföring har utarbetats av
Sveriges Kommuner och Regioner tillsammans med Friskolornas riksförbund (numera Almega Utbildning).

Både ur individens och samhällets perspektiv är det viktigt att ungdomarna gör så väl
informerade gymnasieval som möjligt.

Det förutsätter i sin tur att marknadsföringen om gymnasieskolor sker på ett allsidigt, sakligt och korrekt
sätt.

Kompletterande förtydligande

Efter publicering av det gemensamma stödmaterialet har två frågor som rör avsnittet Tid för marknadsföring inkommit.

Det gäller begreppet ”sista ansökningsdatum” och hur man ska se på möjligheten att efter denna tidpunkt rikta information till elever som av olika anledningar står utan gymnasieplats.

Vi ser därför anledning att förtydliga vad som avses.

  • Begreppet ”sista ansökningsdatum” avser även omvalsperioden, då sista ansökningsdatum i praktiken förlängs.
  • Efter sista ansökningsdatum går det bra att vända sig till elever som efter ansökan står utan plats i gymnasieskolan eller elever som inte har gjort något gymnasieval. Det i sin tur bygger på att aktuella elevuppgifter kan fås via antagningskanslierna eller kommunerna. Om det av någon anledning inte går att få tillgång till uppgifter är det möjligt att göra bredare riktad marknadsföring, tillsammans med rubrik om vilka elever man vänder sig till.

Uppstår osäkerhet om vad som gäller kan hänvisning göras till detta förtydligande, som är avstämt med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).