Hoppa till innehåll
Almega Sök

I en ny granskningsrapport konstaterar Skolinspektionen att tillsynen av svenska förskolor brister kraftigt i flera kommuner. Av de 30 kommuner vars arbete med ägar- och ledningsprövning av fristående skolor har granskats, behöver 26 kommuner förbättra sitt arbete. Almega Utbildning har länge förespråkat att en central tillsynsmyndighet ska utföra godkännande och tillsyn av fristående förskoleverksamhet.

– Almega Utbildning har under en lång tid förespråkat att godkännande och tillsyn av fristående förskolor borde flyttas från kommunerna till en central tillsynsmyndighet. Rapporten från Skolinspektionen bekräftar att de problem vi lyft avseende kommunernas tillsyn stämmer, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör för arbetsgivar- och branschorganisationen Almega Utbildning.

Skolinspektionens övergripande bedömning är att majoriteten av de kommuner myndigheten granskat behöver höja kvaliteten i sitt arbete med ägar- och ledarprövning. Av de 30 kommuner vars arbete med ägar- och ledningsprövning av fristående skolor har granskats, behöver 26 kommuner förbättra sitt arbete. Det finns även stora kvalitetsskillnader vad gäller de granskade kommunernas möjlighet att identifiera oseriösa aktörer i förskolan samt att den sker med varierande systematik.

Tillsyn av fristående förskolor borde hanteras av en central tillsynsmyndighet

– Det finns fristående förskolor i ungefär 240 kommuner i Sverige. Därmed finns det också 240 olika sätt att utföra godkännande och tillsyn på. Det i sin tur leder till en brist på rättssäkerhet, där likvärdiga bedömningar av samma situation saknas. När varje kommun bedömer på sitt eget sätt kan det skapa ojämlikheter och osäkerhet för förskolorna, fortsätter Andreas Mörck.

Kunskapen om tillsyn och framför allt vilka bestämmelser som tillsynen ska utgår ifrån varierar kraftigt mellan olika kommuner. Vissa kommuner kan sakna tillräcklig kompetens och erfarenhet, vilket ytterligare kan påverka kvaliteten och rättssäkerheten i tillsynsarbetet.

Det saknas även rättspraxis i form av domar från domstol, eftersom förelägganden i tillsynsärenden inte kan överklagas. Detta leder till en situation där det saknas vägledande beslut och prejudikat som kan bidra till att skapa en enhetlig och rättssäker tillsynsprocess.

– Inte minst finns det en tydlig intressekonflikt när kommunerna både fattar beslut om godkännande och utövar tillsyn över en konkurrerande verksamhet. Detta kan påverka objektiviteten och tillförlitligheten i tillsynsprocessen, avslutar Andreas Mörck.