Hoppa till innehåll
Almega Sök

Huvudmännens klagomålshantering

En väl fungerande klagomålshantering ger huvudmannen möjlighet att
uppmärksamma och åtgärda brister på lokal nivå så tidigt som möjligt. Detta
bidrar till att problem kan lösas snabbare och närmare barnet eller eleven.

Klagomålshanteringen kan också ge viktig information till huvudmannens och
förskolan eller skolans kvalitetsarbete, vilket kan bidra till högre kvalitet i
verksamheterna för alla barn och elever.

Lagstiftningen säger att huvudmannen ska ha ett system och rutiner för
klagomålshantering, med preciserar inte hur systemet ska se ut. Varje huvudman ska, utifrån sina
förutsättningar, avgöra på vilket sätt som informationen om klagomålsrutinerna
ska lämnas och hur klagomålshanteringen ska organiseras.

Baserat på lagstiftningen och beprövad erfarenhet finns dock ett
antal kännetecken som generellt sett kan anses känneteckna en väl fungerande
klagomålshantering:

  • Information om klagomålshanteringen är tillgänglig och tydlig

  • Det finns tydliga rutiner för klagomålshanteringen

  • Hanteringen av ärenden är ändamålsenlig

  • Klagomålen sammanställs och analyseras för att utveckla verksamheten