Hoppa till innehåll

Utredningen om minskad administrativ börda för lärare har överlämnats till regeringen. Almega Utbildning välkomnar mindre byråkrati i skolan. Men elevers stöd och trygghet i skolan får inte försämras. Nationellt reglerad undervisningstid hotar också den svenska modellen, säger förbundsdirektör Andreas Mörck.

I dag, måndag, har den statliga utredningen om minskad administrativ börda för förskolelärare och lärare formellt överlämnats till regeringen.

– Vi välkomnar förslagen om att minska lärares administrativa börda när det gäller elevnära dokumentation, som vid kränkande behandling och stöd. Här måste dock elevperspektivet vara tydligt, så att elevers rätt till stöd och trygghet i skolan inte riskerar att försämras med förslagen, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega Utbildning.

Elever i svensk skola har lite undervisningstid i ett internationellt perspektiv. Utredningens förslag riskerar att slå fel vad gäller undervisningstiden.

– För att nå skolans kunskapsmål behöver vi utöka undervisningstiden i skolan och öka den tid som lärare tillbringar med sina elever. Men en statlig reglering av lärarnas undervisningstid kommer innebära att lärarna skulle tillbringa mindre tid med eleverna än vad man gör i dag och vi har svårt att se hur minskad tid ska kunna leda till förbättrade kunskaper för Sveriges elever, säger Andreas Mörck.

En statligt reglerad undervisningstid undergräver dessutom den svenska modellen där arbetsmarknadens parter förhandlar om arbetstid.

–  Att komma till rätta med lärarnas och skolledarnas tuffa arbetsmiljö är angeläget, men att reglera i lag hur en arbetsdag ska genomföras på varje skola är ett kraftigt avsteg från den svenska modellen, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega Utbildning.