/ Aktuellt /

Marknadsföring av gymnasieskolor
Detta stödmaterial för korrekt och saklig marknadsföring har utarbetats av Sveriges Kommuner och Regioner tillsammans med Almega Utbildning. Arbetet har skett i samverkan med Sveriges Elevråd och Sveriges Elevkårer.
Stödmaterialet har funnits tidigare men reviderades i maj 2025.
Både ur individens och samhällets perspektiv är det viktigt att ungdomarna gör så välinformerade gymnasieval som möjligt. Det förutsätter i sin tur att marknadsföringen om gymnasieskolor sker på ett allsidigt, sakligt och korrekt sätt.
Här följer en checklista som kan vara till hjälp vid planering av en
marknadsföringsinsats.
Utbildningsutbudet
- Programutbud, inriktningar, poängplan valbara kurser och
möjligheter till individuella val. - Om skolan visar på en viss profil bör det tydligt framgå
profileringens omfattning och genomslag. - Vad utbildningen leder till. Vilka möjligheter till påbyggnad, vidare
studier, breddning och fördjupning som finns efter gymnasieskolan.
Vilka yrkesutgångar utbildningen leder till.
4 (4) - Värdegrund som präglar verksamheten.
- Studieplaneringen. Uppläggning och uppföljning av individuella
studieplaner. - Läge, tillgänglighet och kommunikationer, möjligheter till boende
på studieorten.
Skolans verksamhet
- Information om huvudmannaskapet. Styrelse, ägare,
ledningsfunktion. - Presentation av skolledning, pedagogisk personal, övrig personal.
- Lärmiljö. Arbetsmiljö. Elevhälsa. Materiella resurser.
- Trivselbefrämjande aktiviteter som skolan initierar, något om
skolklimat. - Olika projekt som skolan deltar i. Internationellt utbyte.
- Samarbetspartners, arbetslivskontakter, arbetsplatsförlagd
utbildning. - Föreningar på skolan, elevkår, föräldraförening, skolidrottsförening,
alumniförening.
Resultat
- Resultat och framgångar för skolans elever i olika sammanhang.
Ytterligare upplysningar - Information om vart det går att vända sig för närmare upplysningar,
till exempel tidpunkter för öppet hus eller skolbesök.