Hoppa till innehåll
Almega Sök

Marknadsföring av gymnasieskolor

Detta stödmaterial för korrekt och saklig marknadsföring har utarbetats av Sveriges Kommuner och Regioner tillsammans med Almega Utbildning. Arbetet har skett i samverkan med Sveriges Elevråd och Sveriges Elevkårer.

Stödmaterialet har funnits tidigare men reviderades i maj 2025.

Både ur individens och samhällets perspektiv är det viktigt att ungdomarna gör så välinformerade gymnasieval som möjligt. Det förutsätter i sin tur att marknadsföringen om gymnasieskolor sker på ett allsidigt, sakligt och korrekt sätt.

Checklista

Här följer en checklista som kan vara till hjälp vid planering av en
marknadsföringsinsats.

Utbildningsutbudet

  • Programutbud, inriktningar, poängplan valbara kurser och
    möjligheter till individuella val.
  • Om skolan visar på en viss profil bör det tydligt framgå
    profileringens omfattning och genomslag.
  • Vad utbildningen leder till. Vilka möjligheter till påbyggnad, vidare
    studier, breddning och fördjupning som finns efter gymnasieskolan.
    Vilka yrkesutgångar utbildningen leder till.
    4 (4)
  • Värdegrund som präglar verksamheten.
  • Studieplaneringen. Uppläggning och uppföljning av individuella
    studieplaner.
  • Läge, tillgänglighet och kommunikationer, möjligheter till boende
    på studieorten.

Skolans verksamhet

  • Information om huvudmannaskapet. Styrelse, ägare,
    ledningsfunktion.
  • Presentation av skolledning, pedagogisk personal, övrig personal.
  • Lärmiljö. Arbetsmiljö. Elevhälsa. Materiella resurser.
  • Trivselbefrämjande aktiviteter som skolan initierar, något om
    skolklimat.
  • Olika projekt som skolan deltar i. Internationellt utbyte.
  • Samarbetspartners, arbetslivskontakter, arbetsplatsförlagd
    utbildning.
  • Föreningar på skolan, elevkår, föräldraförening, skolidrottsförening,
    alumniförening.

Resultat

  • Resultat och framgångar för skolans elever i olika sammanhang.
    Ytterligare upplysningar
  • Information om vart det går att vända sig för närmare upplysningar,
    till exempel tidpunkter för öppet hus eller skolbesök.