Skärpta villkor för friskolesektorn (SOU 2025:37)
Almega Utbildning (nedan kallat förbundet) har getts möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet Skärpta villkor för friskolesektorn (SOU 2025:37)
och vill framföra följande.
Vi behöver hitta långsiktiga spelregler för hur vi bedriver förskola och skola i Sverige. Vi är beredd att ta vårt ansvar för att skapa ett hållbart skolsystem och säkerställa att det inte finns utrymme för oseriösa aktörer eller lycksökare. Förbundet har initierat en uppförandekod vilken börjar gälla från och med den 1 juni 2025 för förbundets samtliga medlemmar. Denna uppförandekod inkluderar etiska riktlinjer och är ett ramverk för medlemmars etiska agerande och riktar sig till alla som är anslutna till förbundet. Till detta finns också ett etiskt råd som ska överse hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden.
Vi kan konstatera att Sveriges friskolor bidrar till att utveckla kunskap även inom den kommunala skolan. Vi kan också konstatera att fristående skolor rent kunskapsmässigt klarar sig bättre än den kommunala skolan. I de fristående verksamheterna finns en enorm styrka som främjar hela det svenska skolväsendet. Vi anser att barn och elever är unika och har olika behov när det gäller utbildning. Åtta av tio elever som har valt en enskild huvudman går i en aktiebolagsdriven sådan. Det är deras förskolor och skolor förslagen i utredningen handlar om. Vår uppfattning är att företag behövs inom skolsektorn eftersom vi anser att det behövs mer innovation och framåtdrift i skolan, inte mindre. Vi anser också att svensk skola behöver större valfrihet – inte färre alternativ.
Det finns delar i utredningen som vi välkomnar, men tyvärr kommer ett flertal av de förslag som utredningen lägger att öka byråkratiseringen, slå sönder fungerande skolverksamhet och minska elevernas och föräldrarnas valfrihet.
Ett av utredningens största tillkortakommanden är att man inte lägger förslag och definiera vad som avses med god kvalitet. I brist på detta utgörs definitionen av Skolinspektionens granskningar. Det innebär att man duckar för den fråga som borde prioriteras högst av politiker, det vill säga att alla elever går i en skola som håller hög kvalitet. Utredningens brister här innebär även att det saknas proportion i utredningens förslag.
Dålig kvalitet ska inte accepteras i förskolan eller skolan – oavsett huvudman. Det får inte finnas dåliga förskolor och skolor. Vi välkomnar tydliga sanktioner och effektiva verktyg för verksamheter som inte fungerar eller som uppvisar dålig kvalitet.
Där kvaliteten brister bör det finnas sanktioner för att åtgärda problemen, där den mest långtgående konsekvensen bör vara att stänga ner en förskola eller en skola, inte att begränsa värdeöverföringar och vinstuttag.
Almega Utbildning avstyrker utredningens förslag om
• Förbud av mottagande av statsbidrag vid värdeöverföring.
• Förbud av mottagande av statsbidrag vid kvalitetsbrist.
• Återkrav av bidraget om huvudmannen gör en värdeöverföring.
• Värdeöverföringsförbud vid nyetablering.
• Att värdeöverföringsförbud ska gälla under fem år när en enskild huvudman fått en ny ägare.
• Värdeöverföringsförbud vid brister.
• Att det ska införas ett krav på särredovisning per skola och förskola. Förbundet anser vidare att om förslaget ändå ska genomföras, bör det även gälla kommunala skolhuvudmän.
• Återkrav av kommunala bidrag.
• Tiden för ikraftträdande
Almega Utbildning tillstyrker utredningens förslag om
• Att en enskild huvudman måste vara en juridisk person
• Att för att godkännas som huvudman enligt skollagen måste en enskild vid ansökan ha för avsikt att bedriva verksamheten långsiktigt.
• Att enskilda huvudmän i god tid ska informera om avveckling av fristående skolenheter.
• Att införa sanktionsavgifter, men anser att utformningen av sanktionssystemet är viktigt. Det behöver vara legitimt, transparent och förutsägbart.
• Att det ska bli lättare att besluta om återkallelse av godkännande, statliga åtgärder för rättelse eller verksamhetsförbud.
• Införande av tvångsförvaltning av fristående skolor. Tvångsförvaltning bör dock endast användas som en sista utväg för att säkerställa att elever inte drabbas vid allvarliga missförhållanden.
• Att Skolinspektionen ska ha rätt att intervjua elever under 16 år utan vårdnadshavarens samtycke.